De 19e eeuw wordt vaak gezien als een periode waarin de beeldende en toegepaste kunsten weinig voorbrachten dat van blijvende waarde was. Hoewel algemeen en volkomen terecht beschouwd als “de eeuw van de vooruitgang” op wetenschappelijk en technisch vlak, noemde men deze periode daarom ook wel eens “de lelijke tijd”.

Die negatieve beeldvorming is de laatste decennia stilaan aan het verdwijnen. Gelukkig maar, en ook helemaal terecht. Dat wordt met glans bewezen in deze nieuwe thematische wisseltentoonstelling met bijzondere tegels uit de Collectie Roberto Pozzo van de Koning Boudewijnstichting.

Alle modieuze stijlen van de 19e eeuw zijn hierin vertegenwoordigd met vaak zeer mooie en soms ronduit technisch verbluffende realisaties. We zien aantrekkelijke neoclassicistische, neogotische en neorenaissance ontwerpen, maar ook door de Arabische, Chinese en Japanse cultuur geïnspireerde tegels en tegelgehelen. Romantische taferelen en bloemendecors kondigen dan weer de art nouveau aan. De zorgvuldig uitgekozen selectie van meer dan 300 tegels en panelen zullen ook nu weer de bezoeker, voor wie een onbekende wereld wordt geopend, verrassen.

De wisselexpo loopt van 18 juni 2023 tot einde mei 2024. Er is ook een verzorgde brochure over de Belgische tegel in de 19e eeuw te koop aan 10 EUR.

Het tegelmuseum is in de zomermaanden open van woensdag tot zondag van 14u tot 17u.

De toegang is nog steeds gratis. Er is nu bereikbaarheid met lijnbus 14 tot aan de halte abdij.

Info : www.gilliottegelmuseum.be

Contact : info@gilliottegelmuseum.be