foto van het paneel 'Minerva' of 'Athena' in het Gilliot & Roelants Tegelmuseum
Paviljoen Gilliot Wereldtentoonstelling Brussel 1935

Foto van het paviljoen van Gilliot & Cie. op de Wereldtentoonstelling van Brussel in 1935. Let op de toren van het paviljoen, waar je zowel Minerva als Mercurius (helemaal onderaan) ziet. Van beide figuren zijn de panelen van de voorstudies te vinden in het museum.

Het paneel « Athena » of « Minerva » is één van de topstukken in het Gilliot & Roelants Tegelmuseum en onderging in de loop van de maand mei 2020 een restauratie.

De gedwongen sluiting van het museum gedurende de ‘lockdown’ omwille van het coronavirus was een opportuniteit voor het museum. Op vraag van het bestuur maakte tegelrestauratrice Charlot De Bisschop gebruik van de rust van het lege museum om het paneel ter plekke te restaureren.

Dit paneel is niet alleen een streling voor het oog en een indrukwekkend voorbeeld van de stijlen die gangbaar waren in het interbellum. Het heeft ook een bijzondere geschiedenis. Het paneel is namelijk een voorstudie voor de

decoratie van het paviljoen van Gilliot op de wereldtentoonstelling van Brussel in 1935. Zowel deze Grieks-Romeinse godin als de Romeinse god Mercurius (ook te zien in het museum) versierden de voorgevel van de monumentale toren van dit paviljoen.

Benieuwd hoe zo’n restauratie in z’n werk gaat? Zie Charlot De Bisschop aan het werk via deze link.

Participez-vous à la discussion?
N'hésitez pas à contribuer!