Zaterdag 14 december 2019 werden  in het nieuwe provinciegebouw de prijzen van de Provinciale Erfgoedprijs  2019 uitgereikt. Er waren twintig inzendingen waaruit negen genomineerden werden verkozen. De jury verkoos het project B URN uit Ravels van het Collectief Moos, met de ontsluiting van twee grafheuvels uit de ijzertijd en de bronstijd, als winnaar.

Ook kregen nog twee laureaten een prijs waaronder het Gilliot & Roelants Tegelmuseum te Hemiksem. De jury loofde het initiatief voor de  uitbreiding van het museum met de presentatie in wisseltentoonstellingen van de verkregen privé Pozzo-collectie, die aan de Koning Boudewijnstichting werd geschonken en in beheer van het museum werd gegeven.

De jury oordeelde dat de presentatie in een nieuwe vleugel met publieke wisseltentoonstellingen getuigen van een visie op lange termijn en respect voor het erfgoed en de historiek van de bijzondere abdijsite. Het belang van het lokale draagvlak en de waardering voor de inzet van vrijwilligers kreeg hierbij bijzonder aandacht.

Voorzitter Stefan Van linden en Schepen voor Cultuur Caroline Van Vracem mochten van gedeputeerde Luk Lemmens de laureatenprijs in ontvangst nemen. Een bedrag van 5.000 EURO zal gebruikt worden om de scenografische inrichting van de Pozzozaal te voltooien.

Participez-vous à la discussion?
N'hésitez pas à contribuer!